Zasady racjonalnego żywienia.

Każda stosowana przez nas dieta powinna realizować zasady racjonalnego odżywiania się, które według prof. W.B. Szostaka i prof. B.Cybulskiego obejmują:

  • Spożywanie różnorodnych produktów (warzyw, owoców, produktów pełnoziarnistych, nabiału, mięsa, ryb, tłuszczów roślinnych).
  • Unikanie nadwagi i otyłości.
  • Spożywanie produktów zbożowych jako głównego źródła energii.
  • Spożywanie co najmniej dwóch szklanek mleka dziennie (jedną można zastąpić serem).
  • Umiar w jedzeniu mięsa i jego zamienników, (ryby, nasiona roślin strączkowych)
  • Codzienne jedzenie warzyw i owoców.
  • Ograniczenie tłuszczu zwłaszcza zwierzęcego oraz produktów zawierających cholesterol
  • Unikanie cukru i słodyczy.
  • Ograniczenie spożycia soli.
  • Unikanie alkoholu.

Zdrowa dieta powinna być stosowana przez całe życie, nie może być restrykcyjna oraz niedoborowa. Posiłki powinny być smaczne i chętnie przez nas spożywane. Posiłki powinny być różnorodne, łatwe do przygotowania. Dieta powinna być przyjemnością, stać się nawykiem. Nie kojarzyć się z „karą” czy wyrzeczeniami.

Najczęstsze błędy żywieniowe.

Poniżej lista 10 błędów żywieniowych najczęściej popełnianych przez Polaków:

  • Złe lub niewłaściwe bilansowanie codziennej diety pod względem jakościowym oraz ilościowym
  • Niewłaściwa liczba i rozkład posiłków jedzonych w ciągu dnia – powinno być 3 do 5 posiłków
  • Nieregularne spożywanie posiłków oraz za długie przerwy pomiędzy posiłkami;
  • Unikanie jedzenia śniadań
  • Spożywanie wieczorem obfitego posiłku głównego, w tym również zjadanie go zbyt późno (po godzinie 18:00)
  • Podjadanie pomiędzy właściwymi posiłkami, przede wszystkim codzienna konsumpcja słodyczy i/lub tłustych oraz słonych przekąsek, a także podjadanie w czasie bezsennych nocy
  • Spożywanie zbyt małej ilości warzyw, owoców i zdrowych płynów
  • Brak kontroli nad jakością spożywanych codziennie posiłków
  • Jedzenie w chwili stresu, czyli tzw. „zajadanie stresu”
  • Robienie zakupów w momentach, gdy odczuwa się głód