Dieta dziecka otyłego powinna dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Musi ona zawierać pełnowartościowe białko, węglowodany złożone oraz zdrowe tłuszcze.

Dzienna racja pokarmowa powinna być tak rozplanowana, aby stanowiła 5 posiłków dziennie (3 posiłki główne: I śniadanie, obiad, kolacja oraz 2 posiłki dodatkowe: II śniadanie i podwieczorek). Posiłki należy spożywać o stałych porach, z przerwami nieprzekraczającymi 3–4 godzin. Nie należy opuszczać żadnego posiłku. Śniadanie należy zjeść około 0,5 godziny po przebudzeniu, a kolację 2–3 godziny przed snem.

Wyodrębniam 8 podstawowych zasad w postępowaniu dietetycznym w przypadku dziecka z nadwagą lub otyłością.

  1. Źródła białka w diecie dziecka z nadwagą lub otyłością

    W diecie dziecka powinny się znaleźć zarówno źródła białka pochodzenia zwierzęcego, jak i pochodzenia roślinnego. Białko pochodzenia zwierzęcego powinno być dostarczane w postaci mięsa oraz dobrej jakości wędlin. Dwa razy w tygodniu należy jeść ryby, które także są dobrym źródłem białka. Dodatkowo w diecie powinny się znaleźć produkty nabiałowe bez dodatku cukru, takie jak jogurty, kefiry, maślanki i sery twarogowe.

  2. Źródła węglowodanów w diecie dziecka z nadwagą lub otyłością

    Podstawowym źródłem węglowodanów powinno być pieczywo z pełnego ziarna, grube kasze, kasza jaglana, płatki zbożowe bez dodatku cukru, makarony razowe, ryż brązowy i ryż basmati..

  3. Źródła tłuszczów w diecie dziecka z nadwagą lub otyłością

    Tłuszczu z diety dziecka nie można całkowicie wykluczyć, ponieważ jest on niezbędny do prawidłowego wzrostu i rozwoju. Należy zwrócić jedynie uwagę na źródła tłuszczu w diecie. Spożywanie dwa razy w tygodniu tłustych ryb morskich zapewni odpowiednią dawkę wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3. Z jadłospisu należy wykluczyć ryby smażone w panierce oraz paluszki rybne.

  4. Odpowiednie spożycie warzyw i owoców dziecka z nadwagą lub otyłością

    Warzywa i owoce dostarczają niezbędnych witamin i składników mineralnych. Są także dobrym źródłem błonnika pokarmowego. Codziennie w jadłospisie powinno się znaleźć 500 g warzyw i 200–300 g owoców. Warzywa i owoce najlepiej spożywać na surowo z dodatkiem oleju roślinnego. Nie należy używać sałatek z dodatkiem śmietany, majonezów, tłustych sosów sałatkowych. Można stosować mrożonki w przypadku gdy jest poza sezonem i nie mamy innej, zdrowszej alternatywy.

  5. Produkty nabiałowe w diecie dziecka z nadwagą lub otyłością

    Produkty nabiałowe nie powinny się znajdować w diecie dziecka z nadwagą lub otyłością. Jedyne dozwolone produkty nabiałowe to mleko oraz fermentowane napoje mleczne, naturalne i niesłodzone, takie jak jogurt, kefir, czy maślanka. Zawartość tłuszczu w takich produktach nie powinna przekraczać 2%. Z serków zaleca się sery twarogowe, serki wiejskie. Z diety należy wykluczyć serki topione oraz sery pleśniowe. Sery żółte są dobrym źródłem wapnia i powinny się znaleźć w diecie, natomiast z uwagi na zawartość tłuszczu należy zachować umiar w ich spożywaniu.

  6. Napoje zalecane dla dziecko z nadwagą lub otyłością?

    Z diety należy całkowicie wykluczyć słodkie napoje gazowane i niegazowane oraz wody smakowe. Przede wszystkim dziecko powinno pić wodę mineralną niskosodową. Dozwolone jest także picie wody mineralnej lekko lub naturalnie gazowanej. W diecie mogą się znaleźć także soki warzywne, pod warunkiem, że nie zawierają cukru. Z soków owocowych zaleca się soki wyciskane z owoców we własnym zakresie bez żadnych dodatków.

  7. Słodycze i przekąski u dziecka z nadwagą lub otyłością?

    Niestety, słodycze trudno całkowicie wyeliminować z diety, zwłaszcza jeśli rówieśnicy z nich nie rezygnują. Warto ustalić z dzieckiem jeden dzień w tygodniu, kiedy pozwolimy na zjedzenie 1 słodkiej przekąski. Najlepiej, jeśli będą to przygotowane we własnym zakresie ciasteczka owsiane bądź porcja ucieranego ciasta z owocami. W diecie nie powinny się znajdować słone przekąski, takie jak chipsy, prażynki czy paluszki.

  8. Właściwa obróbka kulinarna

    Najbardziej wskazane jest taka obróbka kulinarna, która nie wymaga stosowania tłuszczy oraz jest łatwa w przygotowaniu – zaleca się więc gotowanie, duszenie, grillowanie. Można też korzystać z paro waru oraz patelni teflonowej.